top of page
  • תמונת הסופר/תShimi Ref

המדריך למדריך על: חלק 3


בשנת 2000, תוך כדי קורס מורי דרך, הגעתי לשומרי הגן. (על זה סיפרתי בחלק הקודם של המדריך למדריך על )

בקורס המדריכים של שומרי הגן למדנו המון מיומנויות של חיים בטבע. בכל אחת מהן שואפים להגיע לרמה טובה שבאמת אפשר צאת ליער ולחיות איתה בטבע. לדוגמה, לדעת להכין מקדח קשת להדלקת אש ממגוון העצים ביער ולהצליח להדליק אש בכל מזג אוויר. לדעת איך להכין כלי צור שבעזרתם אוכל להכין את כל מה שאני צריך. להכין מגוון כלים בקליעה, או מאדמה. לבנות מחסה וכו'.

אחת המיומנויות שהוקדשו לה יומיים שלמים בקורס היא סיפור סיפורים.

למה הוקדש כלכך הרבה זמן למיומנויות הזו?

מכמה סיבות כל כך חשובות עד שקשה לי לדרג את חשיבותן.

מחקרים אנתרופולוגיים גילו שתרבויות של לקטים ציידים מקבלות מהטבע את כל צרכיהם בעבודה של 2-4 שעות ביום. מה הם עושים בשאר הזמן? בעיקר מספרים סיפורים. ככה שלמעשה, סיפור סיפורים זו המיומנות שלקטים ציידים הקדישו לה הכי הרבה זמן בחייהם.

סיפורים זו דרך להעביר מסרים חינוכיים וידע בלי לעורר התנגדות של התלמיד.

זו דרך ליצור עניין ולעורר מוטיבציה.

פעם העברתי השתלמות למדריכים בחוגי סיור. אלו היו מדריכים כמעט כולם היו גם חניכים בחוגי סיור במשך כמה וכמה שנים וצאי לעשרות טיולים ומאות ימי שטח.

שאלתי אותם, מכל השנים האלה וכל הטיולים, ספרו לי, מה אתם זוכרים?

וכל מה שהם זכרו זה רק סיפורים ובעיקר סיפורים על סיטואציות חברתיות שמעוררות רגש. כל הידע החשוב, כל מה שהמדריכים אמרו נעלם. נשארו רק סיפורים.

אם אנחנו כמדריכים, רוצים שמשהו מהמסר החשוב שיש לנו להעביר לעולם יישאר בזיכרון המודרכים, הדרך הטובה ביותר לעשות את זה היא לספר סיפור שייגע ברגשות ובזיכרונות הטבועים בשומע.

אם אתם רוצים להיות מדריכי על, הדבר הראשון והכי חשוב, הוא לפתח את היכולת לספר סיפורים.

אז כדי לפתח את היכולת שלי כמספר סיפורים עד רמה "שאפשר לחיות איתה ביער" הלכתי ללמוד סיפור סיפורים. התחלתי בשנת 2004 אצל שרון אביב בקורס מספרי סיפורים והמשכתי בעבודה אישית עם שרון אביב על שני מופעי סיפורים, הראשון למבוגרים שנקרא "ציד הדרקונים - סיפורים שכמעט קרו באמת", והשני לילדים, שגם הופעתי איתם ברחבי הארץ החל משנת 2009.

המשכתי בלימודי אלתור ואומנות המופע עם אמנון ברי. באותם ימים, נפגשנו במשך כמה שנים חבורה משומרי הגן, למעגל מספרי סיפורים, אחת לחודש, בכל מזג אוויר, ביער ליד טבעון, ובימים הגשומים במיוחד התכנסנו במערה בלב היער.

פעם לא הייתי מספר סיפורים בכלל. בעצם כמעט לא דיברתי. כל העניין של סיפור סיפורים זו טכניקה שאפשר ללמוד!

מספרי סיפורים טובים עושים את זה כל כך טוב, רק משום שסיפרו את אותו סיפור שוב ושוב, ושמו לב למשוב פנימי וחיצוני.

למדתי מעוד מורים לסיפור סיפורים:

אצל אבנר עבדתי בעיקר על פרויקטים ספציפיים לאירועים מיוחדים

בקורס של נעמה למדתי את האומנות האמיתית. סיפור סיפורים זו טכניקה. הואמנות האמיתית זו המצאת סיפורים.

סיפור סיפורים היא הנקודה שהעלתה את השכר שלי כמדריך באופן משמעותי מ1000₪ ליום, ל1000₪ לשעה.

אך זה רק חלק ממה שעשה עבורי סיפור סיפורים. כשנכנסים לעולם מספרי הסיפורים, זה כמו להכנס לגילדת הקוסמים. עם סודות על החיים שרק מספרי סיפורים מהגילדה הסגורה מבינים.

כל התודעה שלנו כבני אדם עשויה מסיפורים. כל אחד מאיתנו חי בתוך הסיפור שלו. מי ששולט בסיפור, שולט בתודעה.

כדי להבין את זה, כדאי לקרוא את הספר של דניאל קווין, ישמעאל.


134 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

כישוף רציונלי ושמו CBT

כישוף רציונלי ושמו CBT טיפול קוגניטיבי התנהגותי, נתפס לעתים כמשהו מאוד רציונלי או מכניסטי. ממלאים כמה טבלאות, עונים על כמה שאלות מוכנות מראש, לוחשים כמה אמירות חיוביות, והופ. הרגש השתנה. די מדהים שהתה

bottom of page